مدرسان: باوند بهپور و مونا طیبیان
در دومین مجموعه از کارگاه های آموزشی پترنیتکچر به دنبال رویکردهای گوناگون طراحی پترن ها در ایران تاریخی تا ایران معاصر بودیم.
در نخستین کارگاه میزبان باوند بهپور و مونا طیبیان بودیم تا منطق گره چینی و ارتباط آن با زیبایی شناسی و کمپوزیسیون تصاویر ایرانی را بازخوانی کنیم.
در این کارگاه هنرجویان با اصول هندسه ابوالوفا بوزجانی و ابو اسحاق ابن عبدالله کوبنانی یزدی، دانشمند قرن چهارم و نهم هجری و همچنین تفاوت این هندسه با هندسه اقلیدسی آشنا شدند.
سپس به شرح منطق گره چینی بر پایه این اصول پرداخته شد و توضیح داده شد چگونه اشتیاق به نوع خاصی از زیبایی شناسی در قرون ابتدایی اسلام، به شکل گیری رشته های مختلفی از علوم ریاضی و هندسی نظیر هندسه تحلیلی، مثلثات و جبر در ایران انجامید و این چه ارتباطی با گره چینی به عنوان منطقی بصری دارد.
برای این کار با ترسیم مثال هایی از کتاب بوزجانی به نام رساله نجاره و متمم کوبنانی بر آن توضیح داده شد که چگونه زیرساخت تصاویر ایرانی غالبا نوعی از گره چینی است که با کمپوزیسیون در معنای اروپایی آن تفاوت ماهوی دارد…